Enigmatické variace podruhé

ENIGMATICKÉ VARIACE, TO JE HERECKÝ KONCERT MALÉŘE A STRÁNSKÉHO

Skvělý dramaturgický tah a inscenace mimořádná po všech stránkách - tak lze zcela stručně charakterizovat Enigmatické variace Erica Emmanuela Schmitta.
Martin Stránský a Jan Maléř nenechají vydechnout sebe ani diváky.
Jan Burian v Enigmatických variacích jednoznačně prokázal, že má cit pro prostor klubové scény, a v jeho režii jsou diváci svědky velkého hereckého koncertu obou členů plzeňské činohry. Martina Stránského jako slavného spisovatele Abela Znorka a Jana Maléře jako novináře Erika Larsena, kterému Znorko, žijící celá léta izolovaně od vnějšího světa, přislíbil interview. A klobouk dolů před výkonem obou a režijním vedením. Jedinečná mimika, gesta, uměřenost projevu, to vše vypočítané pro intimní prostor scény. Martin Stránský a Jan Maléř hrají sami dva téměř hodinu a půl. Bez pauzy. Bez sebemenšího zaváhání. Bez sebemenších známek únavy. Nenechají vydechnout sebe ani diváky. Dva skvělí proti i spoluhráči, jejichž role se nečekaně mění, přibližují, narážejí na sebe i splývají.
Diváky tento tok nevšedního dialogu napíná, mrazí i baví
Rozhovor, kvůli kterému Erik Larsen za Abelem Znorkem přijel, se má týkat autorovy nejnovější knihy Zapřená láska, složené z vášnivé milostné korespondence mezi samotným spisovatelem a jeho tajemnou, fiktivní milenkou. Novináře samozřejmě zajímá, kdo je ta žena. A existuje opravdu? A Znorka posléze začne zajímat, co všechno onen novinář ví. Záhad se vynořuje náhle nečekaně moc. (…)

Enigmatické variace je hluboce filosofická hra, přitom hra zábavná, hra, která má spád. Zasahuje svojí bezprostředností, záhadností a nečekanými zvraty. Svými ostrými sondami se často zařezává hluboko pod kůži, aby se vzápětí lehce vyhoupla k vrcholku trestuhodně bezstarostného smíchu. Je ostrým střídáním směšného a dramatického, sarkasmu a tvrdé ironie, syrové, odzbrojující až dojemné opravdovosti a nečekané pravdy. Klubovou inscenací se plzeňské činohře podařily dva zásahy do černého - přinesla skvělý titul, v našich končinách málo známý. Přinesla vysoce nadprůměrné herecké výkony. Enigmatické variace by si diváci neměli nechat ujít.

Gabriela Špalková, MF DNES 30. 6. 2011

28.08.2011 20:29:19
willik256